Home

Wednesday 11 May 2011

10 tempat pelik di dunia....



1) PAMUKKALE - TURKEY



Kolam ni terjadi lpas 1 gempa bumi kat Turki beribu tahun dulu yg membuatkan tanah2 tu ada yg naik dan ada yg turun. Bawah tanah tu ada mata air panas maka bila terjadi gempa bumi tu, bawak naik air panas tu. Air panas tersebut mengandungi kalsium yg sangat tinggi. Pamukalle bermaksud Istana Kapas di sebabkn warna air yg berwarna putih susu. Pada zaman Greco-Romans, mereka buat bandar yg bernama Heirapolis dan menggunakan tempat ni as "Healing Place".




2) ICE TOWERS OF MOUNT EREBUS - ANTARTICA


Ratusan menara ais terdiri di Gunung Erebus. Hanya di gunung aktif inilah lahar nan panas bertemu dengan ais nan dingin, dan menciptakan sesuatu yang unik dan alamiah. Menara-menara tersebut memiliki ketinggian sekitar 60 kaki (20 meter).




3) FLY GEYSER - NEVADA,US

Mata air panas ini boleh didapati di Hualapai Valley berhampiran Gerlach.





4) KASHA KATUWE TENT ROCKS - NEW MEXICO,US

New Mexico's Kasha-Katuwe Tenda Rocks Monumen Nasional, di mana hakisan pahat formasi batuan yang dibentuk oleh letusan gunung berapi letupan antara enam dan tujuh juta tahun yang lalu. Sementara formasi yang seragam dalam bentuk, mereka berbeza dalam ketinggian dari beberapa meter hingga 90 meter sepanjang tugu 4,000 hektar. 



5) THE VALLEY OF THE MOON - ARGENTINA

Ischigualasto, yang bererti "tempat di mana anda meletakkan bulan" adalah sebuah lembah terpencil di Argentina. Hal ini dipasangkan dengan pembentukan geologi yang ditinggalkan oleh hakisan angin, batu berdiri mengagumkan dan batu-batu yang begitu bulat mereka kelihatan seperti guli besar.




6) DANXIA LANDFORM - CHINA

Fenomena geologi yang unik, yang dikenali sebagai 'Danxia landform', dapat dilihat di beberapa tempat di China. Contoh ini terletak di Zhangye, Wilayah Gansu. Danxia, yang bermaksud "awan merah", adalah bentuklahan khusus terbentuk dari batu pasir kemerahan yang telah mengikis dari masa ke masa menjadi siri gunung dikelilingi oleh tebing besar dan banyak pembentukan batuan yang luar biasa.




7) ECHANTED WELL - CHAPADA DIAMANTINA NATIONAL PARK (BRAZIL)

Poco Encantado, atau Enchanted Yah, terletak di Chapada Diamantina Taman Kebangsaan di negara bahagian Bahia, sekitar 400 kilometer ke pedalaman dari Salvador, ibukota Bahia. Ini kolam cengkung besar 120 meter dan air sangat lutsinar batu-batu dan batang pokok purba yang kelihatan di bahagian bawah. Apabila matahari tepat, cahaya datang melalui celah dan mewujudkan sebuah refleksi biru di atas air. Akses ke kolam ini sangat dikawal untuk perlindungan persekitaran ekosistem yang jarang dan halus.



Maybankard 2 Cards. 2 is all you need. Find out more.

8) THE STONE FOREST - CHINA

The Shilin (China untuk hutan batu) adalah contoh mengagumkan topografi karst. Batu batan diperbuat dari batu kapur dan diwujudkan untuk meresap air permukaan tanah dan mengikis segala sesuatu tetapi tiang. Ini dikenali sejak Dinasti Ming sebagai 'Pertama Keajaiban Dunia. "




9) WULINGYAN - CHINA

Daerah Hunan penuh dengan pemandangan yang dramatik dan Wulingyan yang menakjubkan merupakan salah satu tarikan terbesar mereka. Keajaiban geologi terdiri dari lebih dari 3000 karsts batu kapur. Ada pemandangan air terjun dan beberapa gua batu kapur terbesar di Asia.



10) SALAR DE UYUNI - BOLIVIA

The Salar merupakan salah satu ikon imej Bolivia, padang pasir garam besar di tengah Altiplano. Ini adalah gurun, lebar hampir mendatar yang menggambarkan matahari sedemikian rupa untuk mewujudkan kesan cermin dengan langit. Ada beberapa tasik di padang pasir dengan warna aneh dari deposit mineral di daerah.

Beberapa 40.000 tahun lalu, daerah itu adalah sebahagian daripada Tasik Minchin, sebuah tasik besar prasejarah. Ketika tasik kering, itu tertinggal dua tasik moden, PoopĆ³ Tasik dan Uru Uru Tasik, dan dua gurun garam utama, Salar de Coipasa dan Uyuni lebih besar. Uyuni kira-kira 25 kali saiz Bonneville Salt Flats di Amerika Syarikat. Hal ini diperkirakan mengandungi 10 bilion tan garam, dari yang kurang dari 25.000 ton pada tahun dihasilkan.

No comments:

Post a Comment