Home

Monday 23 May 2011

Ini Dia Ular Sawa 6 meter Panjang Telan Kambing

TUMPAS…lapan penduduk kampung memegang ular yang ditangkap.
Ular sawa 6 meter baham kambing
KUALA SELANGOR: Misteri kehilangan beberapa haiwan ternakan milik penduduk Kampung Asahan, di sini, sejak kebelakangan ini terjawab dengan tertangkapnya seekor ular sawa sepanjang enam meter, semalam.
Ular dianggarkan seberat 80 kilogram itu ditemui penduduk, Zailani Ambia, 37, bersama seorang rakannya ketika berjalan-jalan di kawasan ternakan kambing di kampung berkenaan.
Menurutnya, ketika terserempak ular sawa besar itu kira-kira jam 6 petang, haiwan berkenaan cuba menyerang dia dan rakannya apabila menyedari terancam. “Ketika saya berjalan di kawasan berhampiran sungai itu, saya ternampak benda pelik bergerak di kawasan semak dan terkejut melihat ular sawa yang besar seolah-olah sedang cuba membaham kambing di kandang berdekatan.
“Saya cuba menangkap ular itu, tetapi reptilia terbabit menyerang dengan ganas. Bagaimanapun, mujur saya membawa parang dan mencederakan kepalanya sehingga ular itu menjadi semakin lemah,” katanya.
Zailani kemudian memanggil orang kampung membantu menangkap ular sawa yang lemah itu untuk dikurung.
Katanya, penangkapan ular sawa itu merungkai segala persoalan berhubung kehilangan beberapa kambing di kawasan kampung yang hilang secara misteri.
“Beberapa tahun lalu kami menangkap ular sawa yang hampir sama besarnya berdekatan kawasan sungai.
“Kawasan tepi sungai ini memang menjadi bahaya dan ular mudah menghampiri kandang ternakan,” katanya.
Menurutnya, ular berkenaan kini dikurung sebelum dihantar kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan)

No comments:

Post a Comment