Home

Wednesday 27 July 2011

Gas pemedih mata


Sekadar untuk pengetahuan am.

Gas pemedih mata atau agen ‘lachrymatory’ itu sebenarnya bukanlah berbentuk gas, namun lebih merupakan sejenis serbuk asid.

Lachrymatory adalah sejenis bahan kimia tidak merbahaya yang memberi kesan terhadap saraf kornea di dalam mata, yang mana akan menyebabkan kepedihan, kesakitan dan buta untuk beberapa ketika kepada individu yang terhidu ‘gas’ tersebut.

Gas pemedih mata secara umumnya menyerang bendalir yang ada di dalam mata, hidung, mulut dan paru-paru manusia yang akan menyebabkan kepedihan mata, bersin, batuk-batuk, sukar bernafas serta kabur penglihatan untuk suatu tempoh.

Jenis-jenis gas pemedih mata:

‘Oleorasin Capsicum’ (OC), ‘O-Chlorobenzylidene Malononitrile’ (CS), ‘Dibenzoxazepine’ (CR), ‘Phenacyl Chloride’ (CN), ‘Pelargonic Acid Vanillylamide’ (PAVA), ‘Bromoacetone’, ‘Phenacyl Bromide’, ‘Xylyl bromide’ dan ‘Syn-Propanethial S-Oxide’.

Kebiasaannya digunakan oleh pihak berkuasa untuk mengawal rusuhan dan huru-hara dan ada beberapa jenis gas pemedih mata digunakan untuk mempertahankan diri dari serangan individu.

Kesan gas pemedih mata ini boleh diatasi oleh bahan anti asid seperti Maalox, Alka-Seltzer dan banyak lagi produk yang mudah diperoleh dari farmasi-farmasi di seluruh negara

No comments:

Post a Comment