Home

Friday 1 April 2011

kisah seram ttg penjara pudu.

KUALA LUMPUR: “Jika kami menghalang jalan, kami ditendang atau ditumbuk dan ketika meronda pula, kami disakat dengan bayangan lembaga hitam yang merenung tajam, bayangan kanak-kanak berlari dalam kawasan penjara selain kelibat perempuan cantik yang berjalan sendirian di tengah-tengah lorong penjara,” kata Pegawai Disiplin Penjara Tapah, Sub Inspektor Sulaiman Chu Ahmad, 55, menceritakan pengalaman bertugas di Penjara Pudu ketika ia masih digunakan bagi menempatkan banduan.

Sulaiman berkata, gangguan itu yang biasanya berlaku pada waktu malam bukan saja terjadi kepada pegawai bertugas, sebaliknya turut dialami kebanyakan banduan yang melihat kelibat lelaki dengan muka mengerikan berjalan di tengah bahagian penjara hinggakan ada antara mereka yang terbabit dalam jenayah ganas turut diam dan tidak berani menegur.

“Sebenarnya, banyak kali gangguan seumpama itu berlaku di kalangan kakitangan penjara serta banduan, namun kebanyakan kami buat tidak kisah dan tidak mahu memperbesarkan hal itu kerana takut mengganggu tugas anggota lain, terutama yang baru berpindah ke sana.

“Bila mereka (pegawai baru) sendiri menceritakan gangguan dialami, baru kami berkongsi cerita mengenai gangguan yang pernah kami alami,” katanya.

Sulaiman yang bertugas 17 tahun di Penjara Pudu sebagai wardar penjara sebelum ditukar ke Penjara Tapah sebaik operasinya ditamatkan berkata, jauh sekali dirinya untuk mempercayai kewujudan makhluk halus di dalam bangunan berkenaan namun percaya, setiap yang terjadi adalah atas ketentuan Allah.

“Jika saya kata saya percaya memang wujud makhluk halus di situ, nanti orang beranggapan saya syirik pula, tapi itu antara kejadian yang saya serta rakan anggota lain alami.

“Cerita ini saya kongsi bukan untuk menakutkan sesiapa, tetapi ia antara kenangan yang mungkin tidak akan saya lupakan sepanjang berkhidmat di sana, terutama apabila mengetahui Penjara Pudu yang memenjarakan puluhan banduan itu bakal dirobohkan sepenuhnya bagi dibangunkan untuk keselesaan rakyat,” katanya.

Menurut Sulaiman, sepanjang bertugas di penjara yang pernah memenjarakan ribuan penjenayah ganas dan berbahaya seperti Botak Chin dan Batang Kali, beberapa kawasan di dalam penjara boleh dianggap keras, dipercayai menjadi laluan makhluk halus.

Katanya, beberapa tempat berkenaan membabitkan kawasan tangga, pintu masuk ke bilik tidur kakitangan dan bilik akhir (bilik penggantungan).

“Ketika saya mula-mula bertugas pada waktu malam selepas seminggu ditukarkan ke Penjara Pudu, pernah beberapa kali saya terasa seperti ditolak dari bahagian belakang, sedangkan ketika itu saya bertugas meronda sendirian.

“Waktu mula-mula terkena gangguan berkenaan, saya ingatkan saya tersalah langkah, tetapi bila beberapa kali terasa seperti ditolak, ditendang serta ditumbuk, saya terus tidak duduk di kawasan itu, melainkan jika waktu meronda saja,” katanya.

Sulaiman berkata, pernah satu ketika, beberapa banduan turut menceritakan beberapa kali melihat kelibat lelaki berjalan di tengah-tengah bahagian penjara sebaik mereka mahu melelapkan mata dan apabila diteliti, lelaki itu bukan kakitangan penjara.

“Cerita ini disampaikan oleh beberapa banduan kepada saya sewaktu bertugas di sana, di mana mereka mendakwa beberapa kali melihat seorang lelaki dengan wajah mengerikan berjalan di tengah-tengah laluan sel tahanan mereka.

“Pada mulanya mereka beranggapan ia adalah wardar yang meronda tetapi bila diamati, lelaki itu mempunyai wajah mengerikan, menyebabkan mereka yang terkena gangguan itu tidak jadi menegur, sebaliknya mendiamkan diri saja,” katanya.

Sementara itu, pelakon, Abu Bakar Juah, yang pernah berkhidmat sebagai Inspektor Penjara selama 11 tahun di Penjara Pudu sebelum ditukar ke Penjara Kajang sebagai Pengarah Penjara turut mendakwa melihat bebola api terbang di dalam kawasan Penjara Pudu sebelum lenyap dengan sendiri.

Menurut Abu Bakar, peristiwa melihat bebola api berterbangan dari hujung blok yang menempatkan banduan itu antara kenangan pelik yang pernah dialami sepanjang bertugas di sana.

“Sebenarnya saya susah hendak percaya perkara mistik dan tahyul, tetapi kejadian melihat bebola api terbang itu menimbulkan perasaan pelik.

“Waktu itu saya bertugas seperti biasa dan secara tiba-tiba terasa satu perasaan pelik, menyebabkan saya menoleh ke arah blok tahanan banduan sebelum melihat bebola api yang marak membakar terbang melintas blok hinggalah ia hilang dengan sendiri,” katanya.

Menurut Abu Bakar, peristiwa itu masih menjadi tanda tanya kepadanya hingga ke hari ini berikutan di kawasan penjara sebarang benda berbahaya, termasuk yang mampu mencetuskan api, adalah dilarang.

“Mahunya tidak pelik, mana mungkin banduan boleh mencetuskan api sedangkan semua benda yang dikategorikan berbahaya dilarang sama sekali di dalam penjara dan lebih membuatkan saya musykil, ia terbang dalam keadaan sangat laju sebelum hilang,” katanya.

Selain itu, Abu Bakar berkata, insiden lori tangki minyak yang hidup tiba-tiba sebelum bergerak juga antara peristiwa misteri dialaminya serta beberapa kakitangan penjara lain.

Menurut Abu Bakar, lori itu yang ditempatkan di kawasan simpanan kenderaan Penjara Pudu yang terletak di tengah-tengah pintu masuk itu secara tiba-tiba bergerak sejauh lima meter sebelum berhenti dengan sendiri.

Katanya, apabila anggota bertugas memeriksa lori berkenaan, mereka tidak menjumpai sesiapa dan lebih pelik lagi bagaimana enjinnya boleh dihidupkan sedangkan kunci kenderaan itu masih tersimpan di pejabat.

Menurutnya, walaupun gangguan berkenaan antara kenangan yang tidak dapat dilupakan, kerja-kerja merobohkan bangunan itu untuk didirikan pusat komersial lebih membuatkan dirinya berasa sedih.

“Namun perkara ini saya anggap ada kebaikannya kerana jika tidak dibangunkan, ia memang satu kerugian dan jika dirobohkan pula bangunan (Penjara Pudu) itu, nilai sejarahnya juga turut hilang.

“Jadi, bagi mengekalkannya pada masa sama, saya harap pihak berkaitan dapat mendirikan satu monumen bagi mengenang semula kawasan itu yang pernah menempatkan sebuah penjara yang menahan ribuan penjenayah berbahaya,” katanya.

Tembok Penjara Pudu sepanjang 394 meter dengan ketinggian 4.5 meter terpaksa dirobohkan Isnin lalu, bagi memberi laluan kerja pembinaan laluan bawah tanah dan pelaksanaan jalan raya di persimpangan antara Jalan Pudu dan Jalan Hang Tuah.

No comments:

Post a Comment