Home

Friday 25 March 2011

lubang 'giant' 200 kaki di Guatemala


Terkini Isnin, 31 Mei 2010, badai tropika melanda bernama Agatha menyapu Amerika Tengah membawa hujan lebat yang menewaskan lebih dari 100 orang dan membuka 200 kaki (60m) sinkhole mendalam di Guatemala City yang dilaporkan menelan sebuah bangunan tiga tingkat. Saksi mendakwa sekurang-kurangnya 1o org terjatuh dlm lubang tersebut.


reaksi awal dari ahli geologi adalah bahawa lubang jurang. lubang Sink boleh muncul tiba-tiba tetapi mengambil ribuan tahun dalam pembuatan. Lubang-lubang menganga biasanya disebabkan oleh air hujan secara berperingkat menggerogoti batuan berpori seperti batu gamping di bawah paras, melemahnya, dan mencipta sarang lebah dari gua-gua dan gua-gua yang dapat menjadi penuh dengan lumpur. Banjir mungkin telah memerah pergi bahawa lumpur - semuanya mengarah di atasnya runtuh


Namun menurut laporan baru di Discovery, lubang di Guatemala bukan jurang.
"Lubang di Guatemala Kota tidak jurang. Apabila anda memeriksanya, bahkan tidak kelihatan seperti satu. Sisi yang bersih dan sifat khusus, dan bentuk yang garing dan geometri. Ini membantu untuk mengetahui bahawa Guatemala City di negara gunung berapi, bukan negara batu gamping. Bahkan bandar, seperti banyak di Amerika Tengah, duduk di sebuah lembah sungai bekas yang diisi sampai penuh dengan tuf gunung berapi longgar. Ketika sesuatu compacts itu pada tahap yang dalam, atau ketika aliran air tanah membawanya pergi, tufa yang dapat menyelesaikan ke bawah. Reilly mewawancarai seorang ahli geologi berlatih di Guatemala yang memberikan kami nama yang betul untuk struktur dan proses formatif-nya: struktur paip. Piping juga disebut hakisan terowong, dan itu selalu menjadi perhatian sekitar empangan besar, misalnya, atau ketika garis air utama atau longkang berehat bawah tanah."

Kebetulan, lubang yang sama, 300 ft dalam, dibuka di Guatemala pada 2007 selepas pecah paip paip pembuangan sisa hanya beberapa blok dari bencana akhir pekan ini.

No comments:

Post a Comment